Challenges

Communicatie asielprocedure verbeteren

Hoe kunnen we het contact tussen IND-medewerkers en asielzoekers optimaal faciliteren? Hoe zorgen we ervoor dat ze elkaar goed kunnen bereiken, zodat het proces snel en zorgvuldig kan worden uitgevoerd? Wil jij hierover meedenken? En gezamenlijk een slimme oplossing maken en realiseren?

Achtergrondinformatie
Vanuit de hele wereld komen mensen naar Nederland om asiel aan te vragen. Om die aanvragen goed te kunnen behandelen is het belangrijk dat de IND met de asielzoekers goede afspraken kan maken over bijvoorbeeld de locatie en de datum waarop ze hun asielverhaal kunnen komen vertellen. Die uitnodigingen worden nu nog grotendeels schriftelijk verstuurd naar de locatie waar de asielzoekers worden opgevangen. Dat gaat door grote drukte en verhuizingen nog wel eens mis.

De IND heeft behoefte aan een systeem om rechtstreeks met de asielzoeker te communiceren vanaf het moment dat die zich heeft aangemeld bij een van de aanmeldlocaties. Zo kunnen asielzoekers bijvoorbeeld worden uitgenodigd voor interviews, of kan informatie aan hen worden verstrekt over hun procedure.