Projecten

Aan de slag na de opleiding Innovative Development

3 november 2023

Het is natuurlijk hartstikke spannend: na de middelbare school een vervolgopleiding kiezen. Hoe weet je zeker dat zo’n opleiding bij je past? En kun je na al die uren studeren ook snel een leuke baan vinden? Volgens de HBO Monitor 2022 wel, maar geldt dat ook voor de differentiatie Innovative Development van de opleiding HBO-ICT? We spraken erover met eerstejaarsstudent Amber Koens en met Joris van den Burgh, die in 2022 is afgestudeerd en nu als developer bij TimeEdit werkt.

Een mooie balans
Amber maakte in 2022 de overstap van de middelbare school naar de opleiding HBO-ICT aan De Haagse Hogeschool. ‘Ik wilde sowieso een ICT-opleiding gaan volgen. Gaming leek me ook interessant, maar daar heb je meer programmeerkennis voor nodig. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de differentiatie Innovative Development (ID), omdat die een mooie balans heeft tussen programmeren en management.’

Maatschappelijk relevante projecten
Dat was ook voor Joris de reden om destijds voor ID te kiezen. ‘Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in ICT en in hoe dingen werken. Ik werk graag aan projecten om samen mooie dingen te maken. Het voordeel bij De Haagse Hogeschool vind ik ook de maatschappelijke relevantie van de projecten. Je maakt iets waar anderen wat aan hebben en dat geeft een goed gevoel. Ik ben in mijn werk onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de frontend en backend van applicaties en let erop dat die voor mensen makkelijk en intuïtief te gebruiken zijn.’

Dichtbij het werkveld
Joris maakte deel uit van eerste lichting studenten die de differentiatie ID volgde. ‘Ik begon met het basissemester en een semester Information and Security Management (ISM), maar het werd pas écht leuk toen ID als pilot begon en ik overstapte. Die opleiding was voor mij een schot in de roos en ik kijk terug op een leuke tijd met de andere studenten en de docenten. Ik heb veel dingen geleerd waar ik nog elke dag wat aan heb, zoals programmeren, werken met databases en scrum. Door jezelf te ontwikkelen tot generalist, ben je bovendien sneller inzetbaar. De opleiding heeft mij goed voorbereid op het werk dat ik nu doe.’

Goed voorbereid op de praktijk
Amber: ‘Deze opleiding sluit goed aan bij mijn verwachtingen. Doordat we veel werk moeten maken van documentatie, onderzoek en overleg, duurt het wel vaak lang voordat we kunnen beginnen met programmeren. Daardoor vind ik het soms lastig om mijn studiepunten te halen én het best mogelijke resultaat weg te zetten.’ Joris herkent die worsteling. ‘Ik wil de apps die ik nu ontwikkel ook zo mooi mogelijk maken, maar meestal is het zaak om die software binnen de gestelde tijd werkend op te leveren. Wat dat betreft is de opleiding ID dus zeker realistisch.’

De cirkel is rond
En over realistisch gesproken: een van de applicaties die Joris tijdens zijn stage bij TimeEdit ontwikkelde, wordt nu onder meer door De Haagse Hogeschool ingezet. ‘Daarbij heb ik nog steeds goed contact met de opleiding ID. De app die we in de eerste jaren van de opleiding voor ogen hadden om leerdoelen en leerlijnen uit te werken, heb ik mede kunnen ontwikkelen. Geweldig, toch?’

Hoge banenkans
Volgens de HBO Monitor 2022 vindt 87 procent van de afgestudeerde hbo’ers direct een baan. Dat geldt dus ook voor Joris, die na zijn opleiding meteen bij TimeEdit in dienst kon komen. Is die hoge banenkans ook de reden hij voor deze studie heeft gekozen? ‘Nee, ik vond het vooral een geweldige opleiding. Dat je snel een baan kunt vinden, zie ik als een bonus. En doordat ik ging werken bij een organisatie die ik kende, was de overgang niet groot.’

Vooral gekozen vanwege de inhoud
Ook voor Amber was de banenkans niet het belangrijkste argument om voor de differentiatie ID te kiezen. ‘Je studie moet vooral inhoudelijk interessant en uitdagend zijn. ID sluit perfect aan bij mijn interesses. Het is wel een ingewikkelde opleiding met veel zelfstudie, waarbij je zelf de verantwoordelijkheid en het initiatief moet nemen. Als je alleen vanwege de banenkans voor ID zou kiezen, maar niet écht gemotiveerd zou zijn, denk ik niet dat je het gaat redden.’

Aan het werk
Amber: ‘Of ik na de opleiding meteen ga werken, weet ik nog niet. Ik wil nog steeds graag games ontwikkelen en ga mogelijk eerst een opleiding volgen in die richting. Bijvoorbeeld de minor Game Development aan De Haagse Hogeschool. Daarna wil ik aan de slag. Voor mezelf werken lijkt me in deze branche erg lastig, dus ik zou het liefst willen werken bij een wat groter, sociaal bedrijf. Dat gaat na deze opleiding zeker lukken.’

Tips voor de studie
Joris geeft Amber tot slot een tip mee vanuit zijn eigen studietijd: ‘Durf jezelf kwetsbaar op te stellen tijdens de opleiding. Dan leer je het meest. Zelfvertrouwen is goed, maar vaak is het beter om vragen te stellen en anderen om hulp te vragen. Samen kom je verder.’