Projecten

Scholieren ontwerpen Smart Teddy voor mensen met lichamelijke of verstandelijke beperking

30 september 2024

Een interactieve knuffel ontwerpen voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Daar gaan 200 VO-scholieren uit Zoetermeer en Bergschenhoek de komende periode mee aan de slag. Studenten van het mbo en hbo voeren hun eigen projecten uit rondom de smart teddy.

Op vrijdag 27 september was de Dutch Innovation Factory het toneel voor meer dan 200 VO-scholieren van het ONC Parkdreef, ONC Clauslaan en het Melanchthon Bergschenhoek voor de kick-off van de Smart Teddy-challenge: een multilevel challenge waar zowel het voortgezet onderwijs als mbo en hbo samenwerken aan één project. Verpleegkunde-studenten van mboRijnland en HBO-ICT-studenten van De Haagse Hogeschool verzorgden tijdens de kick-off workshops over het leren kennen van de doelgroep en design thinking, zodat de scholieren voortvarend konden starten met hun opdracht.

Hulpvraag vanuit de praktijk
Challenges worden altijd gestart vanuit de context van de praktijk. Welke hulpvraag ligt er in de praktijk? Voor de Smart Teddy-challenge is Rijndam Revalidatie de opdrachtgever. De specialist in complexe revalidatievraagstukken. Ook Middin heeft meegeholpen om de behoefte van de challenge te bepalen.

Langdurig onderzoek
Het lectoraat Data Science, onder begeleiding van Dr. Hani Al-Ers, is al een aantal jaren bezig met onderzoek naar een interactief knuffelbeest. Na enkele prototypes worden er steeds meer sensoren aan de smart teddy toegevoegd, zoals het meten van slaaproutines en het herkennen van het gezicht.

De smart teddy gebruikt sensoren om in te schatten hoe de fysieke en mentale kwaliteit van leven van een oudere zich ontwikkelt en mogelijk gevaren te signaleren. Als de kwaliteit van leven afneemt, kan er ondersteuning worden geboden. In geval van gevaar, zoals rook of hulpgeroep, kan er direct een noodinterventie worden geactiveerd. Het doel is de ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen.

De laatste onderzoeken gaan over het toevoegen van AI-toepassingen in het knuffelbeest. Mechatronica-studenten van De Haagse Hogeschool uit Delft bouwen de komende periode een nieuw prototype van de smart teddy. Maar eerst nemen de Verpleegkunde-studenten deze groep mee naar Middin, zodat zij de doelgroep beter leren kennen en de testfase daar kan plaatsvinden.

Vertelknuffel
Niet alleen het lectoraat Data Science doet onderzoek naar een Smart Teddy. Raoul Postel (founder Vertelknuffel Sambuddy) heeft de vertelknuffel het leven in geroepen. Deze start-up heeft als doel om het kinderwelzijn van kinderen te verbeteren, door hen te helpen bij de communicatie met volwassenen. Het kind vertelt als eerste het verhaal tegen de vertelknuffel, zodat het kind zijn of haar eerste emoties kan uiten. Volwassenen kunnen het verhaal op een geschikt moment terugluisteren en er samen over praten.

Workshops
De Verpleegkunde-studenten van mboRijnland vertelden de scholieren meer over de doelgroep door middel van het beantwoorden van vragen over vier casussen. De casussen gaan over fictieve personen met bijvoorbeeld ontwikkelingsachterstanden, autisme, dementie of een verstandelijke beperking. Door meer te weten te komen over deze doelgroepen kunnen de scholieren gerichter aan de slag met hun eigen smart teddy.

De HBO-ICT-studenten gaven de scholieren een workshop Design Thinking. Hoe verzamel je zo veel mogelijk ideeën voor jouw smart teddy? En via welke methode kies je het beste idee? Zij gingen aan de slag met de volgende methodieken: fast idea generator, reverse brainstorm en scamper. De scholieren gingen enthousiast aan de slag met het maken van mind maps om zo veel mogelijk ideeën te verzinnen. Een goede eerste stap!

Eten zonder handen
De vorige multilevel challenge was een groot succes. HBO-ICT-studenten ontwierpen een robotarm die op basis van oogherkenning de lepel naar de mond brengt. Ook de VO-scholieren kwamen met innovatieve ideeën over het materiaal en de gebruikswijze van de robotarm. Meer lezen over de resultaten en de samenwerking? Lees hier verder.

De komende periode gaan de scholieren en studenten aan de slag met deze Smart Teddy-multilevel challenge. Wordt vervolgd!

Over CIV Welzijn & Zorg
Het Experimenteerhuis is een community of practice van het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Welzijn & Zorg. Het CIV Welzijn & Zorg  is een regionaal samenwerkingsverband tussen instellingen in het onderwijs, de zorg- en welzijnssector en diverse gemeenten. Samen met zo’n 40 partners werken wij aan welzijn- en zorgoplossingen van de toekomst. Ook werken we aan ontwikkeling en groei van medewerkers, zodat zij bijdragen aan deze oplossingen. Gericht op welzijn first en technologie in de zorg. We hanteren hierbij vier speerpunten: modulair- en certificeerbaar onderwijs, leren in de context van de praktijk, ontwikkeling en implementatie zorgtechnologie en andere kijk op inzetbaarheid. Kijk voor meer informatie op www.civ-welzijnenzorg.nl.