Visie

Duurzame mobiliteit

De Innovatieboulevard is ontworpen als een ruimte voor interactie, innovatie en duurzame, gedeelde mobiliteit. Het streven is om in de toekomst auto's steeds minder zichtbaar te maken in het straatbeeld. Door fysieke aanpassingen aan de Bleiswijkseweg en de Werner Von Siemensstraat worden de verkeersstromen in en rond het Dutch Innovation Park geoptimaliseerd.

De OV-haltes langs de Bleiswijkseweg zijn verplaatst naar de Dutch Innovation Factory, waardoor studenten veilig en snel hun weg kunnen vinden. Het doel is om van deze boulevard een autoluwe zone te maken, die aantrekkelijk is voor fietsers en voetgangers. Straatparkeren langs de Werner von Siemensstraat wordt afgeschaft, waarbij een groot deel van de parkeerplaatsen elders wordt gecompenseerd, bijvoorbeeld in een mobiliteitshub of op parkeerterreinen buiten de straat.

Station Lansingerland-Zoetermeer speelt een sleutelrol in de duurzame mobiliteit van het Park. Dit station biedt treinverbindingen tussen Den Haag en Utrecht, een tramverbinding naar Zoetermeer-Centrum en Den Haag Centraal, en er zijn plannen om deze lijn uit te breiden naar Rotterdam Centraal. Daarnaast stoppen er diverse buslijnen en is er een P+R-terrein aangelegd. De deelfiets maakt integraal deel uit van dit OV-netwerk, en helpt gebruikers om op een duurzame manier het laatste stuk van hun reis af te leggen, waardoor het gebruik van de auto verder kan worden verminderd.

Door de innovatieboulevard goed aan te sluiten op deze fietssnelweg, wordt het voor werknemers en studenten aantrekkelijker om met de fiets naar het Park te komen. Ook wordt er een metropolitane fietsroute langs de Bleiswijkseweg en over station Lansingerland-Zoetermeer aangelegd, die Zoetermeer op een snelle en comfortabele manier verbindt met Rotterdam en omliggende gebieden. Veel omliggende steden liggen op minder dan 15 kilometer afstand van het park, en dankzij de opkomst van elektrische fietsen en speedpedelecs wordt fietsen steeds meer een realistisch alternatief voor de auto.