Aan alleen big data heb je niets
2 augustus 2022ORTEC is in 1981 opgericht door vijf econometristen van de Erasmus Universiteit met de droom om wiskundige modellen en technieken toe te passen op het bedrijfsleven en de wereld. Tegenwoordig is ORTEC toonaangevend partner in datagedreven besluitvorming, heeft het meer dan 1.000 medewerkers en 13 kantoren wereldwijd, waaronder het hoofdkantoor in Zoetermeer. ORTEC is lid van de Dutch Innovation Community van het Dutch Innovation Park.
“Alles wat jij als persoon op deze aardbol ervaart en wat er om je heen gebeurt wordt tegenwoordig opgeslagen, big data zoals men het noemt,” vertelt Patrick Hennen, Chief Technology and Innovation Officer bij ORTEC. Bedrijven en organisaties leren van data en gebruiken die kennis om hun processen en besluitvorming te verbeteren. “Aan alleen big data heb je niks. Om data van waarde te laten zijn voor je organisatie moet je deze altijd combineren met wiskunde en technologie, zoals kunstmatige intelligentie.” Big data en wiskunde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Zo weet Netflix welke films, Spotify welke liedjes, en Albert Heijn welke bonusaanbiedingen moeten worden aanbevolen.”
Wat is big data?
Big data kun je het beste omschrijven aan de hand van de vier V’s: de hoeveelheid van data (volume), de enorme snelheid waarmee data wordt gegenereerd (velocity), het koppelen van alle informatiebronnen (variety) en het beoordelen van de kwaliteit van de data (veracity). “Mensen denken vaak dat de grootste uitdaging van big data volume is, maar de technologie van vandaag kan de hoeveelheid data makkelijk aan. De uitdaging zit met name in de variety en veracity; niet alle data is tegenwoordig namelijk betrouwbaar. Het is ons werk om alle data te koppelen, de wiskundige technieken te voeden, zodat daar uiteindelijk het beste besluit uitrolt.”
Industrieën
ORTEC werkt voor gerenommeerde bedrijven. “We focussen ons op drie kernindustrieën en twee ondersteunende industrieën. De drie kernindustrieën zijn: Retail & Wholesale, Manufacturing en Energy. “We helpen bijvoorbeeld grote energiebedrijven met belangrijke maatschappelijke vraagstrukken zoals de energietransitie en ondersteunen we supermarktketens met grote marktontwikkelingen zoals de toenemende vraag naar thuisbezorgen.” De twee ondersteunde industrieën zijn Transportation & Storage en Professional & Technical Services.“
Daarnaast is ORTEC binnen de Benelux sterk vertegenwoordigd binnen de Healthcare-industrie. Bijna alle ziekenhuizen in Nederland zijn klant van ORTEC. “We helpen zorginstellingen zorgprocessen en capaciteitsbehoeften (zoals personeel, zalen en bedden) zo efficiënt mogelijk op elkaar aan te laten sluiten. We doen dat door het automatiseren van de planningen en integraal capaciteitsmanagement.” Op deze manier kunnen ziekenhuizen focus houden op het leveren van de hoogste service en worden kosten bespaard.
De hele supply chain
Maar wat doet ORTEC nog meer voor haar klanten? “We helpen bedrijven ook hun supply chain te optimaliseren. Dat gaat van inkoop, productie, half- en eind-fabrikaten en het vervoer van A naar B. Dat hele proces optimaliseren wij door middel van de data die tot onze beschikking is.” Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om een vrachtwagen goed in te richten, anders staat dadelijk hetgeen wat de chauffeur als eerste nodig heeft achterin.
Waarom doen we dat?
“Vroeger hielpen wij klanten vooral met efficiëntie vraagstukken, met vaak tot doel om kostenbesparingen te realiseren.” De belangrijkste vraag was: hoe kan je zo efficiënt mogelijk omgaan met je assets (mensen, voertuigen, etc.). Tegenwoordig zijn hiernaast nog drie andere dimensies belangrijk geworden. Allereerst is dat medewerkerstevredenheid. “Werkgevers moeten meer dan ooit zorgen voor hun medewerkers om hen te blijven behouden en aan te trekken.”
Daarnaast is ook de klanttevredenheid nog belangrijker geworden. Klanten kunnen namelijk veel makkelijker overstappen naar de concurrent. Bijvoorbeeld dat een supermarktketen nu ook de boodschappen thuis komt afleveren. “Wij berekenen voor supermarktketens hoe hun bezorgbusjes efficiënt rondrijden en welke tijdsvensters klanten kunnen boeken. Die tijdsvensters worden ook bepaald door data en wiskunde. Het is een complexe puzzel om de juiste balans te vinden tussen klanttevredenheid en efficiëntie.”
Naast kostenbesparingen, medewerkers- en klanttevredenheid is duurzaamheid de vierde, belangrijke dimensie. Hoe kan ORTEC bijdragen aan duurzaamheid? Bijvoorbeeld door het verlagen van de CO2-uitstoot door routeoptimalisatie. “Elke kilometer die minder gereden wordt, is minder CO2-uitstoot.”
Verbinding met big data
“Onze kracht is dat wij in staat zijn om deze complexe puzzel met de vier hierboven genoemde dimensies te vertalen naar een modellering.” Dit betekent: de praktijk binnen een bedrijf vertalen naar een wiskundig model. “We gebruiken vervolgens verschillende technieken om de besluitvorming van organisaties te verbeteren en doen dat door gebruik te maken van software, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie, zoals machine learning. Voor al deze technieken heb je data nodig. Zonder data heb je geen verleden, geen aannames, geen inzicht in mogelijke variabelen die invloed kunnen hebben op het bedrijfsproces of het besluit.” Met alleen data of alleen wiskundige modellen kun je niets betekenen voor bedrijven.” Het gaat om de combinatie van data en wiskunde.
Ortec en het Dutch Innovation Park
ORTEC is lid van de Dutch Innovation Community. “Samen met collega Georgios Sarigiannidis (Managing Director) heb ik een ontbijtsessie gegeven voor de communityleden over data en wiskunde.” Daarnaast werkt ORTEC samen met De Haagse Hogeschool voor de nieuwe opleiding Applied Data Science & Artificial Intelligence die in september start. “In de toekomst willen wij nog meer kennis delen met andere bedrijven en de studenten in Zoetermeer.”