Nieuws

Innovatieve AI-toepassingen in het onderwijs

11 juni 2024

Tijdens de Hackatonweek van mboRijnland gaf Dr. Hani Alers, onderzoeker van het lectoraat Data Science en docent van De Haagse Hogeschool, een insprerende sessie over het gebruik van ChatGPT aan mbo-studenten en docenten. 

Hani nam de studenten mee door de geschiedenis van AI en gaf diverse concrete voorbeelden over het gebruik van ChatGPT, waaronder een interessant onderzoek over het beoordelen van examens met ChatGPT. Het onderzoek richtte zich op het nakijken van toetsen door artificial intelligence. Studenten lazen een casus en beantwoordden vervolgens open vragen.

Het resultaat
Voor dit onderzoek moest ChatGPT zowel de casus als de antwoorden van de studenten lezen en beoordelen. Het resultaat? Veel van de onderzoeksresultaten lieten een hoge correlatie zien tussen de cijfers van de docenten en die van ChatGPT. Dit betekent dat de gegeven cijfers van de docenten en ChatGPT dichtbij elkaar lagen. De grote vraag blijft: wie beoordeelt nauwkeuriger? Zijn de cijfers van de docenten altijd correct, of biedt ChatGPT misschien een nog betrouwbaardere beoordeling?

Deze workshop was een eyeopener voor studenten over het gebruik van ChatGPT en voor docenten om meer te leren over de innovatieve toepassingen van AI in het onderwijs en de toekomst van geautomatiseerde beoordelingen.

Benieuwd naar meer onderzoeken vanuit het Lectoraat Data Science? Data Science | De Haagse Hogeschool