Nieuws

Ajoeb lanceert als eerste student een GameLab-game voor wereldwijd publiek

7 juli 2025

Het begon als een oud prototype. Een simpel spelidee dat HBO-ICT-student Ajoeb Gaasim in 2019 al eens had uitgeprobeerd. Nu, vijf jaar later, is het zover: USB-BOT – een volledig handgetekende 2D-puzzelgame – staat klaar om gelanceerd te worden op Steam, een wereldwijd bekend platform waar gamers digitale spellen kopen en spelen. En dat is niet zomaar wat: het is de allereerste studentengame uit het GameLab die écht wordt uitgebracht voor het grote publiek. Een belangrijke mijlpaal voor Ajoeb, het GameLab én het onderwijs van De Haagse Hogeschool.

Een kapotte kabel met een missie
In USB-BOT bestuur je het uiteinde van een USB-kabel die zijn andere helft kwijt is geraakt. Na een val in de prullenbak belandt de USB op de vuilnisbelt. Springend, puzzelend en met slimme elektrische trucjes probeert hij zijn weg terug te vinden. Onderweg manipuleert hij apparaten, draden en poorten om verder te komen.

De game is volledig ontwikkeld in de Godot Engine, een populair, gratis programma waarmee je zelf 2D- en 3D-games kunt bouwen. De game zit vol met creatieve vondsten. Zo liet Ajoeb zich inspireren door de eigenschappen van het robotpersonage R2-D2 uit Star Wars. En het geluid van stroom in de game? Dat is eigenlijk het gespin van zijn eigen kat dat hij heeft opgenomen en digitaal bewerkt tot een futuristische zoem.

Een GameLab-doelstelling waargemaakt
Voor het GameLab is dit moment bijzonder. Bij de oprichting van het lab werd als droom al uitgesproken om studenten de ruimte te geven zélf een game te ontwikkelen en die ook daadwerkelijk te publiceren. Met de release van USB-BOT wordt die droom werkelijkheid.

“Dit was één van de doelstellingen van het lab, en nu gaat dat dus behaald worden,” zegt Jeroen Derwort, eigenaar van het GameLab. “Ajoeb is een multitalent met veel creativiteit. USB-BOT is een prachtig visitekaartje voor het GameLab en voor De Haagse Hogeschool.”

Van rechten naar code
Dat Ajoeb als gamedeveloper zou eindigen, was niet vanzelfsprekend. Hij begon zijn studieloopbaan bij HBO-Rechten. Pas later ontdekte hij zijn passie voor ICT en voor het maken van games, iets wat hij tot dan toe alleen als hobby deed. De overstap naar HBO-ICT bleek een schot in de roos. Vooral de minor Game Development & Simulation (GDS) gaf hem een creatieve boost.

“Ik ontwikkelde al games als hobby, maar dankzij de GDS-minor kreeg ik vakken die me echt verder brachten,” vertelt hij. “Sounddesign vond ik het leukst. En ik heb ook echt leren programmeren. Als ik met mijn kennis van nu naar de code van mijn oude prototypes kijk, denk ik: wow... wat was dit.”

Een droomproject dat straks wereldwijd gespeeld kan worden
Inmiddels werkt Ajoeb al meer dan veertig weken aan USB-BOT, grotendeels vanuit het GameLab in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. Daar vond hij de tijd, tools en begeleiding om zijn idee professioneel uit te bouwen.

Ondertussen is de game al te vinden op Steam. Fans kunnen de demo spelen én de game op hun wishlist zetten. De volledige release wordt verwacht in juli 2025.

Talent laten groeien in het Dutch Innovation Park
USB-BOT laat zien wat er gebeurt als je ruimte geeft aan talent. Ajoebs reis, van een oud prototype naar een volwaardige game op Steam, onderstreept hoe belangrijk het is om studenten te stimuleren om te dóen, te proberen en te maken. Voor het Dutch Innovation Park is dit meer dan een succesverhaal. Het is een bewijs dat het werkt: onderwijs en praktijk in één omgeving, waar studenten met begeleiding en vertrouwen hun ideeën kunnen laten groeien.

 

Video door Anita Lataklif