Nieuws

“Wij willen de kwaliteit van het leven verbeteren”

17 maart 2022

Atos Medical geeft een stem aan mensen die via een tracheostoma ademen. Dit doen zij door oplossingen te ontwerpen en technologieën te ontwikkelen. “In 30 jaar hebben wij meer dan 70.000 mensen in de laryngectomiezorg in hun behoeften voorzien in meer dan 70 landen. En daar zijn we trots op.” Atos Medical heeft een uitgebreid portfolio aan producten die gepersonaliseerd zijn en voor verschillende situaties van toepassing kunnen zijn. De zorg start in het ziekenhuis met de zorgprofessional en de specialisten van Atos Medical pakken die over in de thuisomgeving.

Laryngectomie en tracheotomie?
“Wij leveren onze producten aan twee verschillende doelgroepen.” Enerzijds mensen met een laryngectomie, anderzijds mensen die een tracheotomie hebben ondergaan. Gebruikers met een laryngectomie hebben bijvoorbeeld een traject van keelkanker achter de rug. Zij konden niet meer geholpen worden met chemo- of radiotherapie. “Voor patiënten waarvan de stembanden zijn verwijderd, leveren wij ook implantaten, waardoor de patiënt weer kan praten.”

“Gebruikers met een tracheotomie kampen met ernstige problemen rondom zuurstofsaturatie in de longen. Hun laatste redmiddel is een stoma in de keelholte. Wij helpen deze gebruikers met materialen om de luchtwegen te beschermen, zoals canules, HME (Heat and Moisture Exchanger) en een aantal aanvullende accessoires.”  

Marktleider
Atos Medical heeft een toonaangevende rol op het gebied van laryngectomiezorg. “Dat betekent dat wij ons niet alleen met de productontwikkeling en dienstverlening bezighouden.” Atos Medical ondersteunt het uitvoeren van klinisch onderzoek en het trainen van professionals. “Recentelijk zijn we meer een meer klinische data aan het verzamelen. De resultaten tonen aan dat de toestand van onze gebruikers die onze producten gebruiken er beter voor staat. Dit betekent dat gebruikers minder hoesten en slijm produceren en ophoesten. Dit komt de sociale situatie ten goede.”

“Wij bezoeken ook ziekenhuizen, artsen, verpleegkundigen en logopedisten, omdat zij de patiënten begeleiden vanaf de operatietafel tot aan het ontslag in het ziekenhuis. En we stoppen ook veel energie in het aan huis bezoeken van de patiënten. Wij voorzien zowel de zorgprofessionals als de patiënten zelf van producteducatie en -informatie.”

Innovatie
“Wij zijn een innoverend bedrijf. Enerzijds zitten we aan de keukentafel bij onze patiënten thuis, anderzijds doen we het hele productieproces in eigen huis. Dankzij de inzet en specialisatie op dit gebied hebben wij inzicht in de behoeften van onze patiënten. Dit stimuleert het innovatieproces en hierdoor kunnen wij onze patiënten continu innovatieve oplossingen bieden.”

In het Dutch Innovation Park werken ondernemers, studenten en onderzoekinstellingen (samen) aan allerlei vraagstukken, waaronder op het gebied van zorgtechnologie en eHealth & care. Tijdens Zorgtech-week (14 maart tot en met 18 maart 2022) besteden daarom we extra aandacht aan het zorgtechnologie.