Nieuws

Bezoek UNINOVIS-delegatie aan Dutch Innovation Factory: kansen voor internationale samenwerking

13 november 2025

De Haagse Hogeschool is onlangs toegetreden tot de UNINOVIS European University Alliance, een netwerk van acht Europese hogeronderwijsinstellingen. Binnen dit netwerk werken partners samen aan vernieuwend onderwijs, overstijgend onderzoek en innovatie op het gebied van data science en kunstmatige intelligentie. Daarmee ontstaan nieuwe kansen om internationaal samen te werken en het hoger onderwijs in Europa beter op elkaar aan te laten sluiten.

In dat kader bracht een Franse delegatie van UNINOVIS een bezoek aan de Dutch Innovation Factory (DIF), een regionale IT-campus waar De Haagse Hogeschool een deel van haar IT-onderwijs aanbiedt. Tijdens het bezoek stond de voortrekkersrol van de DIF centraal in het verbinden van onderwijs, onderzoek en het werkveld. Deze verbinding vormt in de DIF de basis voor innovatief onderwijs en onderzoek dat bijdraagt aan maatschappelijke impact en digitale transitie, thema’s die ook binnen UNINOVIS centraal staan.

Dutch Innovation Factory & UNINOVIS: gedeelde ambities
Jerke Verschoor, coördinator UNINOVIS binnen De Haagse Hogeschool, opende het bezoek en sprak over de hoge ambities binnen het samenwerkingsverband, maar benadrukte dat deze alleen bereikt kunnen worden als partners met elkaar in gesprek gaan: precies het belang van deze ontmoeting. Tijdens het bezoek werd toegelicht hoe de DIF het onderwijs, onderzoek en de praktijk met elkaar verbindt.

Fons de Ree, accountmanager van het Dutch Innovation Park, schetste allereerst het bredere kader van het Park, waar de DIF onderdeel van is. Met zo’n 65 bedrijven en ruim 2.000 professionals is het park uitgegroeid tot een levendig innovatie-ecosysteem. “De DIF is de echte magneet van het gebied,” vertelde Fons. “Bedrijven vestigen zich hier juist omdat ze willen samenwerken met studenten en onderzoekers. Iedereen zoekt elkaar hier op.”

Vervolgens lichtte Tessa Renkers, programmamanager van de DIF, toe wat die samenwerking concreet betekent: een plek waar studenten, docenten en bedrijven dagelijks samenwerken aan echte innovaties. Via Challenge-Based Learning werken studenten aan vraagstukken uit de praktijk binnen verschillende labs en thema’s zoals cybersecurity, applied data sciences, AI en zorgtechnologie.

Leren van elkaar in de labs
Om hier een goed beeld bij te krijgen, bezocht de delegatie onder meer het GameLab, het Experimenteerhuis en het Cyber Security Living Lab. Labeigenaren vertelden middels voorbeelden hoe de samenwerking met het werkveld in de praktijk vorm krijgt en wat ze leren van het co-creëren met studenten. En niet alleen in de labs, maar ook binnen het onderwijscurriculum - bijvoorbeeld in de differentiatie Innovative Development - staat leren door doen centraal.

Tijdens de gesprekken ontstonden levendige discussies over hoe samenwerking met het werkveld tot stand komt. Wanneer past een organisatie goed bij een lab? Hoe breng je de vraag van een bedrijf in beeld, en hoe zorg je voor een goede match met studenten? Door ervaringen te delen, leerden de deelnemers van elkaars aanpak en ontstonden ideeën om verder te verkennen.

Kansen voor internationale samenwerking
De aansluiting bij UNINOVIS opent de deur naar nieuwe vormen van internationale samenwerking tussen De Haagse Hogeschool en andere onderwijsinstellingen. Zoals internationale minoren, gezamenlijke onderzoeksprojecten en kennisuitwisseling met Europese partners. Jerke Verschoor: “De Dutch Innovation Factory laat zien wat er mogelijk is als onderwijs, onderzoek en praktijk elkaar écht vinden. Die aanpak willen we binnen UNINOVIS verder delen, zodat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden, maar kunnen leren van elkaars voorbeelden.”

Vooruitblik
Het bezoek markeert ook een eerste stap richting internationale samenwerking binnen het onderwijs van de DIF. De Franse delegatie vertrok met bewondering voor de Haagse aanpak: “De manier waarop hier bedrijven en onderwijs samenwerken, kennen we nog niet in Parijs. Dit inzicht neem ik mee naar huis.”, aldus een van de delegatieleden.

De Haagse Hogeschool wil mede met het onderwijs in de DIF actief bijdragen aan de ambities van UNINOVIS: het hoger onderwijs in Europa beter op elkaar laten aansluiten en samen werken aan thema’s als leven lang leren, digitale transitie en maatschappelijke impact. Zo bouwen De Haagse Hogeschool en de DIF verder aan een internationaal netwerk waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven samen leren, vernieuwen en elkaar versterken.

Meer informatie is te vinden op de website van UNINOVIS.