Binnenkijken bij het Experimenteerhuis: zo leert de zorgprofessional van morgen
31 juli 2025
Arianne Riedijk is docent bij mboRijnland en projectleider van het Experimenteerhuis, een innovatieve leeromgeving in de Dutch Innovation Factory. Het experimenteerhuis is opgezet door CIV Welzijn & Zorg in samenwerking met het onderwijs, zorg- en welzijnsorganisaties en het bedrijfsleven. Het is een unieke plek waar technologie en zorg samenkomen. Daarom vijf vragen aan Arianne om meer hierover te weten te komen.
1. Wat is het Experimenteerhuis en waaruit is het ontstaan?
“Het Experimenteerhuis is een innovatieve leeromgeving, vormgegeven als woonhuis binnen de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. In deze dynamische omgeving – waar ook De Haagse Hogeschool, gemeente Zoetermeer, mboRijnland en diverse ICT-bedrijven zijn gehuisvest - komen studenten, docenten, zorgprofessionals, burgers, mantelzorgers en het bedrijfsleven samen rondom actuele zorguitdagingen met een centrale rol voor technologie.
Het Experimenteerhuis is ontstaan vanuit de noodzaak om het onderwijs toekomstbestendig te maken in een sector die snel verandert. De zorg digitaliseert en daarin is de student de innovatieve kracht die het verschil maakt. Het experimenteerhuis is dan ook een erkende opleidingslocatie van mboRijnland en maakt deel uit van de samenwerking binnen CIV Welzijn & Zorg.”
2. Wat zijn de belangrijkste leerervaringen van studenten in het Experimenteerhuis?
“In het Experimenteerhuis werken studenten van het vo, mbo en hbo – vanuit zowel de zorg- als ICT-opleidingen – samen aan innovatieve oplossingen. Technologie is hier geen extraatje, maar “technogewoon”. Door technologie als een rode draad in het curriculum te verweven, raken studenten vanaf het begin vertrouwd met digitale toepassingen in de zorg. Ze ontdekken hoe technologie niet alleen ondersteunend is aan zorgprofessionals, maar ook aan henzelf: het helpt hen doelgericht te werken, keuzes te onderbouwen en betekenisvol te reflecteren op hun handelen.
Ook doen studenten praktijkgericht onderzoek bij burgers in de wijk. Daardoor ervaren zij hoe technologie de menselijke maat in welzijn en zorg juist kan versterken. Ze werken samen met zorgtech-ambassadeurs uit het werkveld en dragen actief bij aan de implementatie van innovaties in de praktijk.
Daarnaast richten ze zich op informele zorg en preventie. Burgers die (nog) geen formele zorg ontvangen, kunnen hier kennismaken met hulpmiddelen die hun zelfstandigheid en regie in het dagelijks leven ondersteunen. Denk aan slimme sensoren of apps voor medicatieherinnering.”
3. Hoe bereidt het Experimenteerhuis studenten voor op de toekomst?
“Studenten zijn twintig weken per opleiding actief in het Experimenteerhuis en leren daar vooral door te doen. Met de Expobike trekken ze de wijk in om zorgtechnologie en kennis te delen met burgers, mantelzorgers en professionals. Zo ervaren ze direct het effect van hun inzet in de praktijk. Niet de techniek zelf, maar de betekenisvolle toepassing staat centraal. Studenten leren technologie in te zetten bij het begeleiden van cliënten en verbeteren van werkprocessen. Ze worden uitgedaagd om dit ook te koppelen aan hun examenopdrachten. In samenwerking met het practoraat en via initiatieven zoals KLeP-lunches oefenen ze in communicatie en kennisdeling. Zo groeien ze uit tot toekomstgerichte zorgprofessionals die technologie mensgericht en doelbewust inzetten.”
4. Wat zijn tips voor andere onderwijsinstellingen die iets soortgelijks willen starten?
“Zorg dat technologie geen los vak is, maar verweven zit in het hele curriculum. Begin bij een concrete vraag uit het werkveld en werk samen in de triple helix: onderwijs, bedrijfsleven en overheid. Laat studenten vo, mbo en hbo met elkaar samenwerken en geef ruimte voor experiment én reflectie. Zo ontwikkelen ze technologische én sociale vaardigheden, leren ze omgaan met ethische vraagstukken en worden ze voorbereid op hun rol als aanjager van innovatie. Vertrouw op hun kracht: studenten brengen energie, vragen en vernieuwen als je ze de ruimte geeft.”
5. Stel dat alles mogelijk was; hoe zou je dan het Experimenteerhuis vormgeven?
“Dan zou het Experimenteerhuis een hybride plek zijn (fysiek én digitaal) waar studenten, docenten, onderzoekers en zorgpartners dagelijks samenwerken aan échte vraagstukken vanuit de praktijk en het bedrijfsleven. Een open werkplaats waar zorgtechnologie zichtbaar en tastbaar is, waar innovatie vanzelfsprekend is en leren een continu proces. Een omgeving waarin studenten zichzelf herkennen als krachtige spelers in de zorg van morgen. In het Experimenteerhuis zijn we gestart met de opleiding Verpleegkunde in Zoetermeer, maar breiden we nu uit naar de sociale opleidingen én andere mboRijnland-locaties zoals Leiden. De ruimte zal ik dan ook twee keer zo groot maken, zodat nog meer studenten kunnen leren en experimenteren met zorgtechnologie. Zo bouwen we aan een brede, toekomstbestendige leeromgeving voor de zorgprofessional van morgen: digitaal vaardig, praktijkgericht en midden in de samenleving.”
Meer weten over het Experimenteerhuis of samenwerken aan innovatieve zorgoplossingen?
In het Dutch Innovation Park versterken onderwijs, zorg en technologie elkaar. Wil jij als zorgorganisatie, docent, student of partner bijdragen aan de zorg van morgen? Kijk op de website of neem contact op met Arianne Riedijk.
Interview door Thijs van Houwelingen voor OenG: het platform voor leren in de zorg.