Een challenge inbrengen in het onderwijs?
16 mei 2024Samenwerken met het onderwijs? Er zijn talloze mogelijkheden in het Dutch Innovation Park. Eén daarvan is het inbrengen van een challenge: een innovatieve, multidisciplinaire opdracht of project waar studenten (minimaal) een semester hun volle aandacht aan geven. Een challenge kan onder meer een product of te bouwen prototype, een onderzoek of een experiment zijn. Maar wat zijn de stappen die je als opdrachtgever moet doorlopen? Hoeveel tijd kost het? En wat krijg je ervoor terug? Dat lees je hier!
Op deze tijdlijn worden alle stappen besproken die een opdrachtgever moet doorlopen wanneer hij of zij een challenge inbrengt voor het onderwijs. Sheila van Rijn (projectondersteuner gemeente Zoetermeer en opdrachtgever van een challenge) legt alle stappen uit. “Wij hebben als gemeente een challenge ingediend en kijken er erg naar uit om samen met de studenten aan de slag te gaan. Graag neem ik jullie mee in de weg naar het afronden van een challenge.”
De Landingsbaan
Wanneer je als bedrijf een challenge wil inbrengen, dan neem je contact op met Hamza Soekhai (h.soekhai@hhs.nl) van de Landingsbaan: de matchmaker tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Wanneer het project is geaccepteerd door Hamza gaat de opdracht langs het studentenpanel. Eenmaal door het studentenpanel geaccepteerd, is het officieel een challenge.
Planning vanaf volgend semester
De planning van de eerste fase ziet er vanaf het volgende traject iets anders uit, dan het programma dat Sheila als challengegever heeft doorlopen. De opleiding is voortdurend bezig met de optimalisatie van het programma, zodat de kostbare tijd voor zowel challengegever als studenten optimaal wordt benut. De nieuwe planning is als volgt: de challengegevers geven in week 2 één dagdeel de pitch over hun opdracht, de studenten gaan zich zelfstandig inleven in de verschillende challenges en kiezen voor een specifieke challenge. In week 3 komt het studentengroepje op bedrijfsbezoek om het bedrijf en de doelgroep te leren kennen. In week 1 beginnen de studenten met een innovatietour langs verschillende bedrijven. Dit betekent dat ‘Week 1 en 2’ anders verlopen dan hieronder beschreven.
Week 1:
De eerste dag van de challenge: de pitchochtend
Als opdrachtgever houdt je op een vooraf ingeplande ochtend een pitch voor alle IT-studenten van De Haagse Hogeschool die een semester lang aan een challenge moeten werken. Tijdens deze pitch leg je het probleem of vraagstuk uit en benoem je de wensen en behoeften betreffende de oplossing. Denk aan: hoe is de huidige situatie en wat is de wenselijke situatie. Tijdens deze pitch mag je als opdrachtgever nog geen mogelijke oplossingen aandragen, omdat de studenten uitgedaagd moeten worden om op een innovatieve manier over het vraagstuk na te denken. Deze gehele dag staat in het teken van pitches van opdrachtgevers en hun vraagstukken. Nadat de studenten alle pitches hebben gezien, kiezen de studenten een challenge op basis van hun interesse.
Volgende fase
Dan is er na de pitchochtend, ‘s middags tijd voor de verdieping: de ‘empathize’ fase. In deze fase gaan de studenten onderzoeken wie de doelgroep is en waar de pijnpunten liggen. Deze verdieping is belangrijk om een optimaal beeld te krijgen van welke wensen en behoeften er zijn tot het vraagstuk van de opdrachtgever.
“En toen gingen de studenten pitchen voor ons. Dat vond ik erg interessant. Welke pijnpunten hebben zij bedacht voor onze vraag?” Als opdrachtgever mag je vragen stellen en feedback geven op de pitches. Zodra de studenten een goed beeld hebben van de doelgroep en de pijnpunten gaan ze in hun projectgroep aan de slag met de uitwerking van de eerste mogelijke oplossingen.
“Als challengegever was ik blij verrast met alle leuke, creatieve en innovatieve oplossingen die de studenten in deze korte tijd hebben bedacht en uitgewerkt. Wij waren direct enthousiast.” Aankomende tijd gaan we samen met de studenten aan de slag. Het wordt sowieso een innovatieve en leerzame tijd.
Week 2:
De dag van de challengemarkt
Tijdens de challengemarkt presenteren de studententeams hun eerste ideeën over de challenge die ze hebben aangenomen. Van tevoren kregen we al een enthousiaste mail van de studenten waarin ze zichzelf voorstelden.
Voorstellen Difusion
Op 17 augustus 1982 werden de eerste cd's gedrukt door Philips. Deze innovatie speelde een grote rol in de revolutie van de muziekindustrie, maar ook in de computerindustrie. Men kon nu op digitale wijze grote bestanden opslaan, maar ook muziek luisteren met een detailniveau dat nooit eerder mogelijk was. Philips deed dit niet alleen. Het uitrollen van de cd voor de massa zou niet mogelijk zijn geweest zonder Sony en haar expertise op het gebied van consumentenelektronica.
De conclusie: de grootste innovaties bestaan door samenwerking. Daarom willen wij als IT-studenten de samenwerking bevorderen binnen de DIF-community.
Wij zijn Difusion, een gepassioneerd team van studenten van de differentiatie Innovative Development van de opleiding HBO-ICT aan De Haagse Hogeschool. Onze studie bestaat uit meerdere studentengroepen die voltijds werken aan ICT-projecten voor echte opdrachtgevers. Onze groep werkt samen met de gemeente Zoetermeer om een product te ontwikkelen dat de samenwerking binnen de Dutch Innovation Community. In ons team zitten zes studenten uit verschillende leerjaren. Onze namen zijn: Wesley (1e jaars), Oliver (1e jaars), Stephan (1e jaars), Ceyda (4e jaars), Steph (4e jaars) en Owen (2e jaars).
Challengemarkt
Eenmaal op de challengemarkt aangekomen is de ruimte verdeeld in drie delen. In elk deel wordt een presentatie door een studentengroep gegeven. Tijdens deze presentatie worden de eerste ideeën van elke challenge gepresenteerd. Als opdrachtgever mag jij deze presentaties beoordelen. Je bekijkt meerdere presentaties, waarop je feedback kan geven. “Ook kregen wij de eerste ideeën voor onze eigen challenge te horen. Wij waren erg verrast en nieuwsgierig naar meer.”
Na de challengemarkt konden we nog even met onze eigen studenten overleggen: persoonlijk kennismaken en afspraken maken. We bespraken hoe vaak we willen afspreken (voor ons 1x in de week, maar kan ook meer of minder), wie welke verantwoordelijkheden neemt en wat er tot nu toe bekend was over de challenge. “Het was een inspirerende middag waarbij je echt een inkijkje krijgt in de andere challenges en innovatieve ideeën die de studenten bedenken.
De tijdlijn wordt aangevuld. Wordt vervolgd.