Game laat jongeren spelenderwijs kennismaken met quantum computing
29 juli 2025Quantum computing klinkt ingewikkeld. En dat is het ook. Maar het wordt wél steeds belangrijker. Van cybersecurity tot kunstmatige intelligentie: de rekenkracht van quantum computers kan straks hele sectoren veranderen. Daarom is het essentieel dat meer mensen op jonge leeftijd kennismaken met deze technologie. Een team van zes HBO-ICT-studenten ontwikkelde de game Quantum Fish: een speelse, visuele en verrassend toegankelijke introductie in de quantumwereld.
Een game die quantum leuk maakt
Quantum Fish is een educatieve game die jongeren spelenderwijs laat zien wat quantum computing inhoudt. In het spel bestuur je een vis die door een doolhof navigeert met behulp van zogeheten quantum gates: een visuele vertaling van complexe rekenmodellen. Onderweg ontwijk je bommen, verzamel je muntjes en leer je hoe quantummechanica werkt.
De game bevat meerdere minigames én een opvallend fysiek element: een interactieve bol die visueel laat zien wat er ‘achter de schermen’ van quantummechanica gebeurt. De bol, ontwikkeld in samenwerking met de Leidse Instrumentmakers School, verandert van kleur en richting op basis van de acties in de game. Zo wordt een abstract concept ineens tastbaar.
Challenge-based onderwijs in de praktijk
Het project is onderdeel van de afstudeerrichting Innovative Development, die studenten volgt vanuit de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. De opdracht kwam van Quantum Delta NL, in samenwerking met onder meer hun Talent & Learning Centre Delft/Leiden. Het doel van de game is om jongeren die voor een studiekeuze staan al vroeg laten kennismaken met quantum computing, zodat de drempel om ermee aan de slag te gaan lager wordt.
De studenten bouwden in zes maanden tijd een sterke basis. Ze deden zelf uitgebreid onderzoek, vertaalden complexe kennis naar begrijpelijke spelvormen, testten met jongeren en ontwikkelden een spel dat ook daadwerkelijk gespeeld werd op de Expo. Daar eindigde Quantum Fish op de tweede plek in de competitie.
Meer dan alleen een game
Voor het team was het project een leerzame ervaring, niet alleen op technisch vlak. Dit type onderwijs verschilt fundamenteel van werken aan een papieren casus. Studenten spraken direct met een echte opdrachtgever, leerden hun wensen en prioriteiten begrijpen en ontdekten hoe je professioneel communiceert met een klant. Ook het managen van een project kwam aan bod: van eerste idee tot testbare versie en eindpresentatie.
De groep bestond uit studenten met verschillende achtergronden binnen HBO-ICT, van software engineering tot web- en game development. Juist die diversiteit zorgde voor een sterke samenwerking en een tastbaar eindresultaat. “Het was mooi om te zien hoe iedereen vanuit zijn eigen expertise iets waardevols kon bijdragen,” vertelt Siddhart Ghogli, een van de teamleden.
Digitale vernieuwing in het Dutch Innovation Park
Het project krijgt mogelijk een vervolg: een nieuwe studentengroep kan de game verder uitbreiden tot volwaardige lesmodule. Maar één ding is zeker: Quantum Fish laat zien hoe je met creativiteit, samenwerking en slimme technologie grote thema’s toegankelijk maakt voor een nieuwe generatie. En dat gaat verder dan alleen technologie begrijpelijk maken. Het draait om het vergroten van digitale geletterdheid, het voorbereiden op maatschappelijke veranderingen en het stimuleren van nieuwsgierigheid naar de wereld van morgen.
Precies dat is waar het Dutch Innovation Park voor staat: onderwijs, onderzoek en partnerschap samenbrengen om digitale vernieuwing vorm te geven. Vanuit de praktijk, met echte vraagstukken en concrete impact.
Wil jij ook samenwerken met studenten aan een maatschappelijk relevant innovatieproject? Mail dan naar Hamza Soekhai van Match-IT via h.soekhai@hhs.nl.