Nieuws

Een kijkje in de keuken tijdens het havo bèta programma AI

27 mei 2024

Havo 4 leerlingen met een N-profiel krijgen vier woensdagmiddagen les van docenten Applied Data Science & Artificial Intelligence (ADS&AI) tijdens het landelijke havo bèta programma om kennis te maken een specifiek vakgebied. Tijdens deze lessen leren de havisten meer over de onderwerpen data science, artificial intelligence en programmeren in Python.

De docenten van de opleiding ADS&AI in de Dutch Innovation Factory geven naast het reguliere onderwijs een speciaal ontwikkeld programma dat bestaat uit vier inspirerende en informerende colleges voor het Bètaprogramma. De havisten doen een kennismakingsspel, ze leren de basis van programmeren, we vertellen iets over de toepassing van AI in de praktijk en ze doen een mini-project.

Het mini-project
Bij het miniproject gebruiken we de casus van dierentuin ZOOtermeer. Deze heeft een collectie pinguïns van verschillende rassen. De bioloog kan ze uit elkaar houden, maar kan AI ook getraind worden om de onderscheidende kenmerken te herkennen en daarmee de pinguïns te onderscheiden? Tijdens de colleges bieden we de scholieren handvatten om hierover steeds meer te leren.

Heel interessant
Vijf scholieren kozen voor het Bètaprogramma in Zoetermeer. Marjolijn de Jager: “Het is een enthousiaste club, die actief meedoet tijdens de lessen.” De havisten vonden de lessen erg interessant. “Wij krijgen informatica op de middelbare school, maar willen eigenlijk meer leren over programmeren en AI. Onze natuurkundedocent tipte ons over deze lessen en we hebben onszelf direct opgegeven. Een andere scholier nam het woord over: “Ik heb altijd al interesse gehad in techniek. Een paar jaar geleden heb ik een computer uit elkaar gehaald en bekeken wat elk onderdeel inhoudt. Daarna ben ik zelfstandig begonnen met het programmeren in Phython. Erg leuk dat ik daar hier meer over leer.” “En daarvoor is het Bètaprogramma bedoeld. Gemotiveerde havoleerlingen die iets extra’s willen leren kunnen bij ons terecht,” vertelt Marjolijn de Jager.

Waarom dit programma?
Talentvolle havisten zijn als beroepsbeoefenaren van de toekomst van belang, omdat zij met hun voorkeur voor een praktische insteek een bijdrage kunnen leveren aan innovatieve en werkbare oplossingen voor (taaie) maatschappelijke vraagstukken. Het programma geeft invulling aan de grote behoefte van havo-bèta-talenten die veel potentieel hebben dat nog onbenut blijft. “Daarnaast zijn het ook potentiële nieuwe studenten voor de opleiding.”

Volgend studiejaar biedt de opleiding ADS&AI een nieuwe reeks colleges aan voor gemotiveerde havisten.