Hoe versterken we de aansluiting tussen ICT-onderwijs en de arbeidsmarkt?
24 februari 2025Hoe zorgen we ervoor dat studenten uit het ICT-onderwijs beter voorbereid zijn op de praktijk? En hoe kunnen onderwijs en bedrijfsleven hierin beter samenwerken? Die vragen stonden centraal tijdens de VABOK Werkconferentie in de Dutch Innovation Factory (DIF) in Zoetermeer. Onderwijs, overheid en bedrijven kwamen samen om te bespreken hoe de kloof tussen onderwijs en werkveld kan worden gedicht om zo IT meer aantrekkelijk te maken voor (aankomende) studenten.
De professional van morgen
VABOK staat voor Versterking Aansluiting BeroepsOnderwijsKolom en richt zich op een betere overgang tussen de verschillende onderwijsniveaus (vo, mbo en hbo) en uiteindelijk de beroepspraktijk. Aansluiting tussen onderwijs en de beroepspraktijk is cruciaal om studenten goed voor te bereiden op de snel veranderende arbeidsmarkt. Programmamanager Rajesh Bajnath benadrukte de urgentie hiervan: “De student van vandaag is de professional van morgen. En zij zijn afhankelijk van de verbindingen die wij nu maken. Hoe beter wij samenwerken, hoe sterker het toekomstperspectief van de student.’’
De impact van Challenge-Based Learning
Gastspreker Ben van Empelen (Vista College) gaf uitleg over Challenge-Based Learning (CBL), een onderwijsmethode die studenten beter kan voorbereiden op werken in de praktijk. Deze methode stimuleert studenten om procesmatig te leren denken en werken, zodat ze opdrachten uit het werkveld op een gestructureerde manier kunnen aanpakken. Daarnaast daagt CBL studenten uit om proactief te zijn en zelf de regie te nemen. Dit helpt studenten beter mee te komen zodra zij het werkveld betreden.
Van Empelen merkt dat deze werkmethode nu al zijn vruchten afwerpt: “We horen van bedrijven dat studenten zelfstandiger en leergierig zijn en zich graag verdiepen in processen en methodes. Ze wachten niet meer af, maar pakken zelf het initiatief.”
IT aantrekkelijker maken
Ook werden er gesprekken gevoerd over hoe IT voor (aankomende) studenten aantrekkelijker kan worden gemaakt. Het blijft een uitdaging om de interesse in IT onder jongeren te vergroten. Om enthousiasme voor IT te stimuleren, werden ideeën als gastcolleges, bedrijfsbezoeken en het eerder starten met stages veelvuldig genoemd. Ook werd het belang van beeldvorming benadrukt: verouderde ideeën over IT zorgen ervoor dat sommige studenten – en met name vrouwen – zich niet aangesproken voelen, terwijl de sector juist breed en toegankelijk is.
De DIF als broedplaats voor vernieuwing
Het is geen toeval dat deze werkconferentie plaatsvond in de Dutch Innovation Factory. De DIF is dé plek waar onderwijs en bedrijfsleven samenkomen om te werken. Studenten krijgen hier de kans om hun opgedane kennis in te zetten voor echte praktijkopdrachten die direct aansluiten bij de behoeften van de arbeidsmarkt. Door deze nauwe samenwerking wordt de kloof tussen onderwijs en het werkveld gedicht, hetgeen VABOK ook nastreeft.
Bekijk hieronder de aftermovie van de VABOK Werkconferentie.
Over VABOK
VABOK streeft naar een soepele doorstroom tussen vo, mbo en hbo en bereidt studenten beter voor op de beroepspraktijk.