Nieuws

Innovative Development eindigt als vierde bij de Nationale Onderwijspremie 2025

11 juni 2025

Een prachtige erkenning voor onderwijsvernieuwing bij De Haagse Hogeschool in het Dutch Innovation Park. Het onderwijsprogramma Innovative Development, onderdeel van de opleiding HBO-ICT van De Haagse Hogeschool, is als vierde geëindigd bij de prestigieuze Nederlandse Onderwijspremie 2025. Een plek in de top van Nederland, tussen de meest vernieuwende onderwijsinitiatieven binnen het hbo. 

De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding voor onderwijsvernieuwing in het mbo, hbo en wo. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan teams die met hun onderwijsinitiatief écht het verschil maken. De drie beste hbo-teams ontvangen een geldprijs voor hun bijdrage aan beter, toekomstbestendig onderwijs. Innovative Development viel nét buiten de prijzen, maar behoort met een vierde plek wel tot de absolute top van het hbo. 

Flexibel, toekomstgericht en in co-creatie met het werkveld 
Innovative Development (ID) startte in 2019 als kleinschalige pilot en is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig onderwijsprogramma binnen HBO-ICT. Het programma richt zich op het opleiden van flexibele IT-professionals met focus op innovatie. Maar dan zonder vast curriculum of standaardtoetsen. Studenten nemen zelf de regie over hun leertraject. In multidisciplinaire teams werken ze aan complexe, maatschappelijke challenges in samenwerking met externe partners zoals bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. 

Wat ID uniek maakt? De combinatie van challenge-based learning, flexibele leerpaden, programmatisch toetsen en de continue feedbackloop tussen studenten, docenten en partners. Studenten leren niet alleen de inhoud, maar ook samenwerken, reflecteren, eigenaarschap nemen en hun professionele skills versterken. Dit resulteert in gemotiveerde studenten die iteratief en gericht toewerken naar impactvolle oplossingen. 

Gedreven team achter dit succes 
Het onderwijsprogramma is ontwikkeld en wordt uitgevoerd door een multidisciplinair team van docenten, onderwijsontwikkelaars en professionals uit het werkveld. In ID nemen docenten niet de klassieke rol van kennisoverdrager in, maar zijn zij vooral coach en sparringpartner. Ze staan naast de student in plaats van ervoor, en helpen hen gericht bij het stellen van leerdoelen, reflecteren en het ophalen van feedback uit de praktijk. 

Hoofdaanvrager Sebastiaan Rieter, coördinator van ID, reageert trots: 

We zijn begonnen met een kleine pilot en hebben samen iets neergezet wat écht het verschil maakt. Voor studenten, het onderwijs én voor het werkveld. Deze landelijke erkenning voelt als een bekroning op zes jaar bouwen, experimenteren en blijven verbeteren. 

Onderwijsinnovatie op de campus van de toekomst 
Innovative Development wordt aangeboden vanuit het Dutch Innovation Park in Zoetermeer – dé innovatiecampus voor IT en digitale technologie. Het programma laat daarmee perfect zien waar het Park voor staat: vernieuwend onderwijs midden in de praktijk.  

In het Park komen onderwijs, onderzoek en ondernemerschap samen. Voor studenten is het een springplank naar een carrière in de IT. Voor bedrijven biedt deze samenwerking unieke kansen om dicht op het onderwijs te zitten en de professionals van morgen al vroeg aan zich te binden. 

Trots op deze plek in de top 
Met een vierde plek in deze landelijke competitie laat Innovative Development zien wat er mogelijk is als je studenten vertrouwen geeft, docenten ruimte biedt en samenwerkt met de wereld om je heen. Een toonbeeld van hoe het onderwijs van de toekomst eruitziet, mogelijk gemaakt op een campus die draait op samenwerking en innovatie. 

Dutch Innovation Park – Innovatie in het onderwijs begint hier