Jong IT-talent laat zich zien tijdens bruisende Expo in de Dutch Innovation Factory
1 juli 2025Op vrijdag 27 juni stond de Dutch Innovation Factory volledig in het teken van jong IT-talent. Tijdens de Expo lieten studenten van de opleiding HBO-ICT van De Haagse Hogeschool zien wat er gebeurt als je creativiteit, technologie en doorzettingsvermogen samenbrengt. Het Atrium vulde zich met slimme software, creatieve games, AI-oplossingen en vooral veel trotse studenten.
De sfeer was open en energiek. Bezoekers – van ondernemers tot docenten en medestudenten – liepen nieuwsgierig rond, stelden vragen en doken soms zélf een game in. De Expo bood een inkijkje in het onderwijs van nu en de IT van morgen.
Het GameLab in actie: van hackjack tot snelwegvisualisatie
Het GameLab van de Dutch Innovation Factory was tijdens de Expo goed vertegenwoordigd met een breed palet aan games en interactieve projecten. In Casinogame betraden bezoekers een nagebouwd casino om de strijd aan te gaan met een valsspelende dealer – een speelse, maar ook frustrerend slimme twist op blackjack. In USB-BOT – een volledig handgetekende 2D-puzzelgame – zocht een kapot USB-snoer zijn andere helft. De game is inmiddels klaar voor release op Steam. Het derde project, Innova58, was van een heel andere orde: een visualisatietool in opdracht van Rijkswaterstaat, waarin je virtueel het testgebied van de A58 verkent en ontdekt welke innovaties daar worden toegepast. Deze tool wordt doorontwikkeld als communicatiemiddel voor omwonenden.
Slimme oplossingen voor echte vraagstukken
Ook studenten van de differentiatie Innovative Development pakten uit met vier projecten die technologie combineren met maatschappelijke relevantie. Smart Garden liet zien hoe stadslandbouw slimmer kan met behulp van sensoren, AI en een koppeling met ChatGPT. Het resultaat: een zelfsturend irrigatiesysteem dat precies weet wanneer een plant water nodig heeft. Rudozi richtte zich op verkeersveiligheid. Het team ontwikkelde een AI-gestuurd controlesysteem dat voorkomt dat camerasystemen in vrachtwagens verkeerd worden aangesloten – een oplossing die inmiddels in de praktijk getest wordt en zelfs de aandacht van beleidsmakers heeft getrokken.
Daarnaast presenteerden studenten het Energiekompas, een app die voorspelt hoe zwaar je dag wordt op basis van smartwatch-data en je agenda. Hoeveel energie kost een kop koffie met een vriend? Of een bezoek aan de supermarkt? De app maakt het inzichtelijk. En in het Experimenteerhuis konden bezoekers via een VR-bril zelf een inclusieve keuken ontwerpen – onderdeel van de Smart Kitchen Challenge, ontwikkeld in samenwerking met zorg- en onderwijsinstellingen en bedrijven als Middin en Pronk Ergo.
Studentenracers en start-updenkers
Ook de minoren waren goed vertegenwoordigd. Studenten van de minor Game Development & Simulation lieten een flitsende racing game zien in retro-futuristische stijl. De twist? Je wordt elke ronde sneller en afremmen is geen optie. Alleen met slimme upgrades hou je het vol. De drie beste spelers gingen naar huis met een prijs, en de game verschijnt binnenkort op Steam. Deze game werd bovendien uitgeroepen tot beste game van de Expo. De jury – bestaande uit Ronimo-oprichter Jasper Koning, Game Taste-uitgever Bram Steenhuis en indie developer en HHS-alumnus Benjamin Hardy – roemde de grafische kwaliteit, de vloeiende gameplay in de Godot-engine en het feit dat de game volledig speelbaar was op PC, Steam Deck én in een simulator.
Vanuit de minor Becoming the Next Successful Startup presenteerde een team hun start-up SwiftBoard – een AI-platform dat het onboardingproces voor nieuwe medewerkers volledig automatiseert. Via een slimme chatbot met bedrijfsspecifieke kennis worden vragen beantwoord, processen begeleid en HR-afdelingen ontlast. Een professionele oplossing met veel potentie, die tijdens de Expo zichtbaar indruk maakte. SwiftBoard | Your AI Onboarding Assistant
De toekomst begint hier
De Expo bewees opnieuw hoe waardevol praktijkgericht onderwijs is – voor studenten én voor het werkveld. Onder begeleiding van docenten werkten studenten maandenlang aan concrete oplossingen voor échte uitdagingen. Ondernemers, partners en beleidsmakers kregen tijdens rondleidingen een kijkje in de keuken van het challenge-based-onderwijs in Zoetermeer. Wethouder Jan Iedema opende de middag met de woorden: “Hopelijk lopen jullie hier – in het Dutch Innovation Park - over een paar jaar rond als docent, ondernemer of developer.”
Bekijk hieronder de aftermovie:
Volgt snel.