Lang leve de eerlijke vinder
7 januari 2025“Iedereen raakt weleens iets kwijt, maar ik ben een sloddervos en mij overkwam het wel erg vaak. Ik wilde graag iets hebben waarmee ik mijn kwijtgeraakte spullen terug kon krijgen. Zo ontstond het idee voor NoLongerLost”, vertelt Gino de Vin. NoLongerLost is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol bedrijf dat internationaal zaken doet.
Het is zo’n acht jaar geleden dat Gino voor de zoveelste keer in één seizoen z’n hockeystick kwijt was geraakt. “Ik wilde mijn hockeystick een unieke codering meegeven, zodat een vinder zou kunnen herleiden dat de stick van mij is en anoniem contact met mij zou kunnen opnemen. Toen ik op internet hiernaar zocht en niets vond, wist ik dat ik een gat in de markt had ontdekt. Samen met twee vrienden ontwikkelde ik het concept ‘ItemLost’. We staken er veel tijd en moeite in, maar het kwam nog niet van de grond”, vertelt Gino.
Kansen in de Dutch Innovation Factory
Dat gebeurde wel toen Gino een ICT-opleiding aan De Haagse Hogeschool in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer ging volgen. Hier kwam hij in aanraking met business accelerator CrossSpring en ontwikkelde naast ItemLost ook PetLost en PersonLost. “Ik wilde mijn concepten graag goed in de markt zetten. In 2019 adviseerde mijn vader mij om daar eens over te sparren met zijn vriend Marco Gons. Marco zag de potentie en is aandeelhouder geworden. Inmiddels heeft NoLongerLost vier aandeelhouders, drie medewerkers en zelfs drie vacatures. De business is ‘booming’."
We zijn gevestigd in Dutch Innovation Factory. Hier hebben we veel contact met andere start-ups en komen we gemakkelijk in contact met veelbelovende stagiaires. Bovendien biedt Zoetermeer, vanwege de centrale ligging en de uitstekende bereikbaarheid, veel voordelen als vestigingsplaats voor ons als onderneming. Ook de contacten met de gemeente Zoetermeer zijn uitstekend. Ze waren zelfs een van onze eerste klanten toen zij NoLongerLost inzetten als tool om de kans te vergroten dat hun laptops, sleutels, opladers en fietsen weer terug in bezit kwamen bij verlies hiervan.”
De kracht van eenvoud
“Toen ik erbij kwam, hebben we ItemLost, PetLost en PersonLost samengebracht in NoLongerLost en met hulp van een marketingbureau hebben we het merk vormgegeven. Het concept is eenvoudig en daardoor ook krachtig: je koppelt een unieke QR-code aan een item en registreert deze combinatie binnen 30 seconden. Wanneer je het item kwijtraakt, kan de vinder door de code te scannen met je anoniem in contact komen en een afspraak met je maken over de teruggave, zonder tussenkomst van andere partijen of instanties. Het is allemaal zeer laagdrempelig en gebruiksvriendelijk, een app is niet nodig. Door NoLongerLost heeft een eigenaar 4 tot 6 keer zoveel kans dat hij zijn item terugkrijgt, want tachtig procent van de vinders is een eerlijke vinder”, vertelt Marco. “Voor consumenten hebben we een website opgezet, maar de B2B-markt is veel belangrijker voor ons.
We richten ons vooral op de branches Travel & Leisure, Automotive en Verzekeringen. Zij bieden bijvoorbeeld een QR-code van NoLongerLost aan hun klanten aan in de vorm van een label voor aan de auto-, fiets-, of huissleutel, maar ook voor aan koffers of andere waardevolle items. Ze doen er hun klanten een plezier mee (customer satisfaction), kunnen hun eigen logo toevoegen (naamsbekendheid en zichtbaarheid) en zorgen ervoor dat het marketingitem veel vaker gebruikt wordt, omdat het als een verzekering gebruikt kan worden die ervoor zorgt dat een verloren voorwerp weer terugkomt. Het is bovendien volledig AVG-proof, wat inhoudt dat verzamelde data voor de B2B-klant is.”
Lucky losers
“De QR-codes staan op stickers die niet vervagen en ook niet verwijderd kunnen worden of op labels van onbreekbaar materiaal die op een degelijke manier aan een item bevestigd kunnen worden. In feite faciliteren we met NoLongerLost vriendelijkheid en eerlijkheid, omdat we het voor een vinder makkelijk maken om een item terug te geven aan de eigenaar. Van ‘losers’ maken we ‘lucky losers’,” aldus Gino. “En van het een komt het ander,” besluit Marco.
“Inmiddels hebben we voor een grote autodealer een nieuw concept ontwikkeld waarmee iedere auto en autosleutel op het terrein snel gelokaliseerd kan worden en waarmee veel tijd bespaard wordt. Dit concept, de BLT (Bluetooth Location Tracking), waarvoor we in Europa geen concurrentie hebben, heeft ook zeer veel potentie en gaan we nu verder uitrollen.”
Scalebooster
Zoetermeer is een aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven en een fijne landingsplek voor ondernemers met groeiambitie. Scale Booster is een van de faciliteiten van de gemeente Zoetermeer die daaraan bijdraagt. Via Scale Booster werkt de gemeente samen met bedrijven en intermediairs in het (regionale) start- & scale-up-ecosysteem en ondersteunt zij initiatieven gericht op het stimuleren van innovatie en groei bij bedrijven in de sterke economische sectoren in Zoetermeer.
Meer informatie of samenwerken met NoLongerLost? Neem contact op via info@nolongerlost.nl.
Dit artikel is afkomstig uit INTO Business, decembereditie.