Nieuws

Samenwerking tussen mboRijnland en het GameLab: projectonderwijs dat werkt

13 november 2025

Eerstejaarsstudenten Software Development van mboRijnland werkten afgelopen periode in projectweken samen met het GameLab van De Haagse Hogeschool aan het ontwikkelen van hun eigen game. Het was de eerste keer dat mboRijnland en het GameLab samenwerkten, en met succes: de aanpak zorgde voor zichtbaar meer motivatie, eigenaarschap en betrokkenheid bij studenten.

Onderwijs dat past bij de doelgroep
Binnen het onderwijsprogramma van mboRijnland werken studenten in blokken van tien weken: zeven weken theorie, gevolgd door projectweken waarin opgedane kennis direct in de praktijk wordt gebracht. “Tijdens die projectweken werken studenten van negen tot vier aan hun eigen project,” vertelt Damian Ashworth, docent en projectleider bij mboRijnland. “Intensieve dagen, maar de motivatie is voelbaar.”

Zo steeg de aanwezigheid, werkten studenten zelfs in vakanties door en logden ze in via Teams als ze niet fysiek aanwezig konden zijn. “Deze manier van projectonderwijs past bij onze doelgroep. Studenten vinden het leuk, voelen zich verantwoordelijk en zien het nut van wat ze leren. Daardoor groeit hun betrokkenheid enorm. We zien gewoon dat dit soort onderwijs werkt.”

Niet alleen iets van school
Onderdeel van deze projectweken was het bezoek aan het GameLab in het Dutch Innovation Park. Daar werken hbo-studenten van De Haagse Hogeschool aan serious games en andere interactieve toepassingen. Onder begeleiding van Jeroen Derwort, coördinator van het lab, kregen de mbo-studenten inzicht in het hele ontwikkelproces van een game: van idee en conceptontwikkeling tot programmeren, testen en presenteren.

“Jeroen hielp de studenten om hun ideeën te kaderen,” vertelt Damian. “Hij besprak met hen wat een realistische scope is, hoe je een game opbouwt en waar veelgemaakte fouten liggen. Bovendien zagen ze daar wat hbo-studenten hadden gemaakt. Dat werkte motiverend: studenten kregen het gevoel dat zij dat óók konden.”

Samenwerking met het GameLab bleek een belangrijke factor voor het succes van deze projectweken. “Doordat het niet alleen iets van school was, maar ook van het GameLab, voelden studenten dat hun werk ertoe deed,” zegt Damian. “We zien dat samenwerking met een partij buiten school zorgt voor extra motivatie bij studenten. Het geeft hun werk meer betekenis.”

Enthousiasme en trots bij studenten
Terug op school gingen de studenten aan de slag met hun eigen game. De opdrachten waren bewust breed opgezet, zodat er ruimte was voor creativiteit binnen een realistisch kader. Dat leverde uiteenlopende games op. Tony’s Pizzeria, een pizzabakkerspel waarin spelers in hoog tempo bestellingen moeten klaarmaken, werd uitgeroepen tot beste game (zie foto). Maar ook Poal, een mix tussen tafelvoetbal en pingpong waarin twee spelers het tegen elkaar opnemen, werd enthousiast ontvangen. De game Tower Defence, een strategisch verdedigingsspel, gooide ook hoge ogen, vooral door het enthousiasme van de studenten.

Tijdens de afsluitende presentatie op het mboRijnland in Gouda toonden studenten hun eindproducten aan medestudenten, docenten en ouders. De professionele opzet en de kwaliteit van de games gaven een goed beeld van de leerwinst die de samenwerking met het GameLab opleverde. “Aan het begin van deze projectweken had ik nóóit gedacht dit te kunnen,” aldus één van de studenten. “Ik ben echt heel trots op mezelf.”

Deuren openen naar de toekomst
De eerste samenwerking tussen mboRijnland en het GameLab was een succes en vormt de basis voor een vervolg. In de toekomst willen beide partijen onderzoeken hoe mbo- en hbo-studenten kunnen samenwerken aan gameprojecten. Zo ontstaat een leerlijn waarin studenten niet alleen technische vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren samenwerken binnen multidisciplinaire teams. “Het is gewoon tof om te zien dat deze manier van onderwijs echt werkt. Dit is ook de grote drijfveer om hiermee door te gaan,” besluit Damian.

De eerste vervolgstappen worden al gezet: twee studenten hebben gevraagd of ze stage mogen lopen bij het GameLab. En zo zie je maar: deze onderwijsvorm motiveert niet alleen, maar opent ook deuren naar de toekomst.

Ook samenwerken met het GameLab? Neem contact op met labeigenaar Jeroen Derwort via j.h.w.derwort@hhs.nl.