Nieuws

Siemens partner van het eerste uur in het Dutch Innovation Park

9 januari 2023

Siemens is sinds jaar en dag gevestigd aan de Werner von Siemensstraat in het Dutch Innovation Park. Ad van Paassen (CFO Siemens Mobility) en Emilio Tuinenburg (Digitaal Transformation Officer) nemen ons mee in de wereld van Siemens (Mobility) in het Dutch Innovation Park: van de historie aan de Werner von Siemensstraat tot de verschillende innovatieve projecten en van de samenwerkingen rondom het onderwijs tot het aantrekken van nieuw IT-talent.

Ad van Paassen werkt al meer dan dertig jaar voor Siemens. “Hoe ik hier terecht ben gekomen, is wel een grappig verhaal. Vroeger werden de cijferlijsten gedurende je hbo-opleiding gedeeld met bedrijven. Ik werd letterlijk uit de klas geplukt om bij Siemens te komen werken.” Siemens is een internationaal bedrijf met volop doorgroeimogelijkheden. “Het is alweer mijn dertiende baan binnen Siemens.” Ad is, als CFO, verantwoordelijk voor het financiële huis van Siemens Mobility. Emilio Tuinenburg – al elf jaar werkzaam voor Siemens - is verantwoordelijk voor de digitale transformatie van Siemens Mobility, waar ook het aantrekken van nieuw IT-talent en het samenwerken met het onderwijs toebehoren.

Siemens Mobility
Met het hoofdkwartier in Duitsland is Siemens al ruim 125 jaar toonaangevend op het gebied van transportoplossingen in Nederland. Siemens helpt regionale en nationale vervoersbedrijven en infrabeheerders het personen- en goederenvervoer vorm te geven. Met elektrische, geautomatiseerde en gedigitaliseerde railinfrastructuur, maar ook met trams, lightrail, metro’s, treinen en alle dienstverlening daaromheen. “Wij leveren, beveiligen en plegen onderhoud aan voertuigen en bieden services. Eigenlijk bieden wij het gehele ecosysteem in de mobiliteit aan.”

Siemens in het Dutch Innovation Park
Vanaf 1991 breidde Siemens zich uit richting Zoetermeer: het bedrijvencentrum aan de Werver von Siemensstraat werd geopend door Prins Claus. De logistieke bewegingen en productieprocessen werden vanaf het Siemensterrein aan de A12 gemanaged. “Siemens was een voorloper in de automatisering en digitalisering van het productieproces en daar waren we trots op.” Siemens deed in 2015 het bedrijventerrein in Zoetermeer van de hand en verhuisde grotendeels weer terug naar Den Haag.

Wegens renovatie in Den Haag verhuisde Siemens Mobility weer terug naar een tijdelijke kantoorruimte op de Dutch Tech Campus in Zoetermeer, maar in Den Haag was geen plek meer: Siemens Mobility moest zich permanent in Zoetermeer vestigen. “Dat was zeker geen straf: de uitstekende ligging in het hart van de Randstad en nabij belangrijke spoorwegen en het treinstation, maakt de innovatiecampus tot een aantrekkelijke plek.” Siemens Mobility had de luxe om in oktober 2021 met de 300 collega’s in Zoetermeer te verhuizen naar het gerenoveerde A+ kantoor in het Dutch Innovation Park. “Energielabel A, klimaatcomfortklasse B, zonnepanelen, moderne verwarming vanuit het plafond; we zitten nu in het mooiste pand van Siemens,” vertelt Ad van Paassen vol trots.

Verschillende projecten
Niet alleen de locatie en kantoorruimte maken Ad van Paassen trots, ook de verschillende projecten waar Smart Mobility zich voor in zet. “Op dit moment zijn wij bezig met het ‘Mobility as a Service’-project. Wij creëren één platform waarmee alle mobility providers – zoals de NS, de RET en de HTM – hun vervoer faciliteren, zodat gebruikers kunnen reserveren, boeken en betalen in één omgeving. Via dit platform kan beter maatwerk worden geboden aan reizigers. Hierdoor wordt reizen comfortabeler en meer duurzaam.” Siemens Mobility is ook bezig met het moderniseren van de NS-treinen. “Alle projecten vallen onder één van de twee groeigebieden: services en digitalisering. Dat noemen we de Destination Digital 2025.”

Onderwijs
Siemens Mobility, gevestigd op de mbo- hbo-campus, werkt op verschillende vlakken samen met het onderwijs in de regio. De meest directe samenwerking heeft Siemens Mobility met de nieuwe hbo-opleiding Applied Data Science & Artificial Intelligence in de Dutch Innovation Factory. “Wij zitten in de beroepenveldcommissie van de opleiding. Vanuit het beroepenveld bewaken wij het onderwijsprogramma van de opleiding op de beroepspraktijk, zodat de afgestudeerde studenten klaargestoomd zijn voor de toekomst. Daarnaast gaan wij gastcolleges organiseren en praktijkgerichte casussen inbrengen,” vertelt Emilio Tuinenburg.

Bij Siemens Mobility werken ongeveer vier studenten per jaar aan intensieve trajecten. “Dat vind ik eigenlijk de leukste manier van samenwerken. Je kan echt voor een langere tijd de diepte in. En dan ook nog eens met studenten die hier studeren op de hoek.” De studenten die hun afstudeeropdracht uitvoeren bij Siemens, waar de collega’s een goede match mee voelen, krijgen ook de kans om te blijven werken. “Het is echt een kickstart van iemands carrière wanneer diegene voort kan borduren op de trajecten, waar hij of zij al een tijdje mee bezig was.”

Een recente afstudeeropdracht was het inzetten van bestaande data, om comfort op stations voor reizigers te verbeteren. Camera’s op stations worden nu ingezet voor sociale veiligheid, maar kunnen ook ingezet worden om mensen te tellen. Hoe druk is het op bepaalde tijdstippen op stations? De studenten zijn bezig met de camerabeelden omzetten naar niet-privacygevoelige data waarmee inzicht wordt verkregen over de drukte op stations, waardoor knelpunten beter opgelost worden.

Autonoom rijden
Een volgend project samen met studenten is het autonoom rijden. Siemens Mobility is betrokken binnen het Innovatienetwerk Automatisch Vervoer Last Mile (AVLM). Verschillende gemeenten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) werken samen met private partners en kennisinstellingen aan oplossingen voor het openbaar vervoer op de last mile (het laatste stuk van de OV-reis van station tot eindbestemming). Ontwikkeling van automatisch vervoer kan in de regio bijdragen aan een betere bereikbaarheid, het leveren van een betere OV-dienst, een intensiever gebruik van het bestaande OV en aan kostenbesparing binnen het openbaar vervoer.

Het NS-station Lansingerland-Zoetermeer ligt op acht minuten lopen van Siemens Mobility en de Dutch Innovation Factory. “Destijds was het idee om een zelfrijdend voertuig te laten rijden door de Werner Von Siemensstraat, die studenten en ondernemers brengt naar hun werkplek of college.” Dit bleek, voor toen, helaas niet mogelijk, maar de casus autonoom rijden wordt nu anders ingestoken.

“Nu is het doel dat studenten, overheidsinstellingen en ondernemers ervan leren en dat maakt het natuurlijk interessant. Wij zien ook dat het autonoom rijden in de toekomst steeds belangrijker wordt. De wereld gaat door digitalisering steeds meer veranderen. Wanneer de taxichauffeurs worden vervangen door autonoom rijdende taxi’s worden de ritten toegankelijker, goedkoper en veiliger,” sluit Emilio af.

Aantrekken van IT-talent
Zoals hierboven te lezen is werken studenten aan verschillende innovatieve projecten voor Siemens Mobility. “Wat wij als Siemens Mobility nog te weinig doen, zijn onze projecten een podium geven, zodat we zichtbaarheid creëren,” vertelt Ad van Paassen. “Wanneer studenten op de hoogte zijn van de toffe projecten die zij hier samen met de experts kunnen uitvoeren, trekken we nog meer IT-talent richting Siemens Mobility.”

Meer informatie over Siemens Mobility? https://www.mobility.siemens.com/nl/nl.html