Nieuws

Smart Kitchen 2.0: studenten bouwen verder aan slimme keuken

24 september 2025

Hoe kunnen mensen met een beperking zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen? Het antwoord zit vaak in slimme technologie en oplossingen die het dagelijks leven gemakkelijker maken. En daar hoort koken natuurlijk bij. Precies om die reden startte vorig jaar de Smart Kitchen Challenge, waarin studenten en scholieren onderzochten hoe een keuken beter kan aansluiten bij de behoeften van iemand met een beperking.

Een nieuwe fase
Met de kick-off van Smart Kitchen 2.0 is een volgende stap gezet richting de keuken van morgen. Waar de eerste editie draaide om het bedenken van ideeën en het ontwikkelen van een VR-oplossing, ligt de nadruk nu op nieuwe opdrachten en het daadwerkelijk uitwerken van oplossingen. Daarbij sluiten ook nieuwe opleidingen en studenten aan.

In Smart Kitchen 1.0 konden gebruikers dankzij een VR-oplossing virtueel een keuken ervaren die aansloot op hun wensen en mogelijkheden. Een mooi begin, en tegelijk aanleiding voor nieuwe vragen. In Smart Kitchen 2.0 pakken studenten opnieuw het thema keukeninnovaties op, dit keer met de inzet van AI en engineering om praktische en toekomstgerichte toepassingen te ontwikkelen.

Net als in de vorige editie staat de eindgebruiker centraal. Tijdens de kick-off deelde ervaringsdeskundige Pieter-Bas zijn ervaringen en wensen. Zijn inbreng maakt concreet hoe belangrijk het is dat de oplossingen niet alleen technisch slim zijn, maar ook écht werken in het dagelijks leven.

Nieuwe opdrachten voor studenten
Voor de studenten van HBO-ICT (Innovative Development) van De Haagse Hogeschool ligt er dit keer een compleet nieuwe uitdaging. Zij werken aan een AI-assistent die verkopers ondersteunt tijdens gesprekken met klanten. Want wie een keuken samenstelt, moet rekening houden met belangrijke wensen en details: van afmetingen en werkhoogte tot de bediening van kastjes en kranen. In de praktijk is het lastig om al die informatie gestructureerd te verzamelen.

Student Lars licht toe: “We zullen ook interviews houden met verkopers en keukenbouwers, zodat we goed weten wat de AI-assistent moet ophalen. Zij moeten er uiteindelijk mee werken, dus voor hen moet het goed en praktisch inzetbaar zijn.” Het resultaat moet een prototype worden dat verkopers ondersteunt, zodat klanten uiteindelijk sneller en beter een keuken op maat krijgen.

Ook mbo- en vo-studenten hebben een rol in Smart Kitchen 2.0. Studenten technicus engineering & werktuigbouwkunde van mboRijnland zetten hun kennis in om onderdelen en prototypes daadwerkelijk te bouwen en te testen. Vo-leerlingen bedenken creatieve keukenoplossingen op maat, zodat gebruikers zoals Pieter-Bas zelfstandiger en gemakkelijker kunnen koken. Samen vormen deze opdrachten de basis voor een leeromgeving waarin studenten leren door te doen, voor echte opdrachtgevers en met directe link naar maatschappelijke uitdagingen.

Samenwerking tussen onderwijs en praktijk
De challenge wordt georganiseerd vanuit het Experimenteerhuis (opleidingslocatie van mboRijnland en project van CIV Welzijn & Zorg) in samenwerking met CIV Smart TechnologyMiddin en Pronk Ergo én de onderwijsinstellingen het Oranje Nassau College Clauslaan en Parkdreef en De Haagse Hogeschool. Daarmee is Smart Kitchen 2.0 een krachtig voorbeeld van multi-level onderwijs: van vo tot mbo én hbo werken studenten samen aan één maatschappelijke uitdaging. 

In het Experimenteerhuis komt die samenwerking samen: studenten ontwikkelen en testen hun ideeën, zorgprofessionals brengen praktijkervaring in en eindgebruikers zoals Pieter-Bas leveren waardevolle input vanuit hun dagelijks leven.

Ferre van Pronk Ergo benadrukt de waarde van die kruisbestuiving: “Steeds meer mensen zullen in de zorg werken, en steeds meer mensen moeten zelfstandig thuis kunnen blijven met hulpmiddelen. Juist daarom is het leuk en belangrijk om studenten aan het denken te zetten. Al doen wij dit werk al 35 jaar, hun frisse ideeën helpen ons weer verder.”

Waarom dit belangrijk is
Met Smart Kitchen 2.0 leveren studenten een bijdrage aan grotere maatschappelijke opgaven: het vergroten van zelfstandigheid en inclusie voor mensen met een beperking én het ontwikkelen van nieuwe technologieën voor de zorg van de toekomst. Het project laat zien hoe de Dutch Innovation Factory ruimte biedt voor contextrijk onderwijs, waarin leren, innoveren en maatschappelijke impact elkaar versterken.

De komende maanden werken studenten verder aan hun ideeën en prototypes en testen ze hoe deze aansluiten bij de praktijk.

Wil jij ook met studenten werken aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen?  Neem contact op met Hamza Soekhai h.soekhai@hhs.nl.