Van gaming tot beweging: succesvolle game ontwikkeld in het GameLab
13 januari 2025Kinderen en volwassenen meer laten bewegen door ze meer te laten gamen. Klinkt als een paradox? Niet als je het Robin van Taarling vraagt. Hij studeerde recent af van de opleiding Game Development & Simulation aan De Haagse Hogeschool met een 9,6 – het hoogste cijfer dat ooit binnen deze opleiding is behaald. In het GameLab legde hij de eerste digitale bouwstenen voor zijn VR-game The Final Arena. In dit spel bestuur je een machine met je lichaam. Het doel? Jouw tegenstander, een andere machine, verslaan in een arenagevecht. Het resultaat? Spelers op een leuke manier in beweging brengen.
Het zaadje voor dit idee werd twee jaar geleden geplant. Robin bedacht samen met een groep medestudenten een motion-tracking game voor kinderen. “De motorische vaardigheden van kinderen gaan achteruit. Het was aan ons om hier een oplossing voor te bedenken. We ontwikkelden leuke, laagdrempelige minigames waarin je met lichaamsbewegingen voor een camera motorische vaardigheden kon verbeteren,” vertelt Robin.
Van droom tot werkelijkheid
Dit project wakkerde zijn ambitie aan om zelf impactvolle games te ontwikkelen. Robin koos ervoor de minor Game Development te volgen. Daar werkte hij opnieuw met medestudenten samen en ontwikkelde hij een VR-horrorspel, waarmee de groep een 9,2 scoorde. Ondanks het succes werd de game niet doorontwikkeld. Robin wilde echter verder. Hij droomde ervan een eigen VR-game te maken die mensen in beweging brengt. Het GameLab gaf hem de kans om die droom waar te maken. Hier ontstond zijn eerste echte eigen game: The Final Arena.
De game: mech en wapens
In The Final Arena kies je een mech, een mechanisch voertuig, dat je bestuurt door je eigen lichaam te bewegen. In een arena ga je een gevecht aan met een tegenstander aan. Door fysiek te bewegen, bestuur je de mech en kun je aanvallen uitvoeren. Win je een gevecht, dan speel je nieuwe onderdelen vrij, zoals wapens, om je mech sterker te maken. Uiteindelijk moet een speler vier arena’s doorlopen om bij de endgame te komen: de Final Arena.
Experimenteren in het GameLab
Het GameLab hielp Robin het spel vorm te geven. “In het Lab zijn ervaren experts aanwezig die mij tijdens het hele proces hebben begeleid. Je krijgt hier veel vrijheid om te experimenteren. Door tijdens grootschalige testsessies in het Lab verschillende prototypes uit te proberen met spelers, kun je echt iets tofs maken,” legt Robin uit.
Game op de markt brengen
Tof is The Final Arena zeker. Robin studeerde met zijn spel af met een 9,6 en zijn droom om een game op de markt te brengen die mensen in beweging brengt, komt steeds dichterbij. ‘’Ik hoop dat het me lukt om The Final Arena binnen een paar jaar uit te brengen. Het zal hard werken worden, maar game development is mijn passie. Ik kan er mijn creatieve expressie in kwijt. Het voelt daarom minder als werk.”
Een proefversie
De volgende stappen zijn duidelijk. Robin wil dit jaar een proefversie van zijn game uitbrengen. Hiermee hoopt hij investeerders en partners te vinden die hem verder kunnen helpen. In de tussentijd is hij met twee medestudenten van zijn minor een gamestudio gestart. Onder de naam Unsane Interactive werkt het drietal aan meer ambitieuze gameprojecten die mensen op een leuke manier in beweging brengen. Wie had gedacht dat de oplossing voor meer beweging in gamen zou liggen? Geen paradox, maar een echte win-winsituatie.
Wil jij The Final Arena als eerste testen? Kom naar de Expo in de Dutch Innovation Factory op zaterdag 1 februari 2025. Hier kun je niet alleen de game van Robin spelen, maar ook andere spellen die in het GameLab zijn ontwikkeld.