Zuid-Amerikaanse docenten bezoeken Dutch Innovation Park
3 oktober 2024Afgelopen maandag verwelkomde het Dutch Innovation Park een delegatie van vijftien docenten uit Colombia en Costa Rica. Deze groep, onderdeel van het Erasmus+ Capacity Building project VET_LOGICC, reisde af naar Zoetermeer om zich te verdiepen in innovatief onderwijs, ondernemerschap en de unieke samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid binnen het Park.
De delegatie werd hartelijk ontvangen door Fons de Ree (accountmanager Dutch Innovation Park), die de gasten een introductie gaf over de mbo- hbo-innovatiecampus. Hij benadrukte hoe de samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid bijdraagt aan de ontwikkeling van studenten en innovatieve bedrijven.
Real-life bedrijfsuitdagingen
Vervolgens lichtte Sebastiaan Rieter (labcoördinator) de onderwijsaanpak binnen de Dutch Innovation Factory toe. Hij benadrukte dat niet alleen studenten, maar ook docenten continu leren door samenwerking met bedrijven. "Practice what you preach" is één van de kernwaarden: studenten werken aan real-life bedrijfsuitdagingen. Dit hands-on leren werd sterk gewaardeerd door de delegatie. Hoewel ze verrast waren dat Nederlandse studenten pas om 9.30 uur starten met de colleges. Aanzienlijk later dan in Zuid-Amerika, waar de dag voor studenten al om 6.30 uur begint.
Labonderwijs
Sebastiaan ging verder in op de verschuiving naar het labonderwijs, waarbij traditionele klaslokalen zijn vervangen door dynamische leeromgevingen waarin studenten zich als ondernemers gedragen.
Na de presentatie leidde hij en Tessa Renkers (programmamanager onderwijs Dutch Innovation Factory) de gasten rond langs de verschillende labs in de Dutch Innovation Factory. In het Inspiratielab en het Gamelab kregen ze een kijkje in de keuken van een student die werkte aan een game-opdracht voor een echte opdrachtgever. Dit gaf een helder beeld van hoe nauw studenten en bedrijven in Nederland samenwerken.
In het Cybersecurity Living Lab vertelde Peter Roelofsma (Center of Expertise Cybersecurity) over het belang van up-to-date blijven in de wereld van cybersecurity. Studenten werken hier aan actuele bedrijfsopdrachten om hun kennis te verdiepen en tegelijkertijd bedrijven te ondersteunen. Het scherm waarop wereldwijde cyberaanvallen te zien zijn trok veel aandacht. Er werd nieuwsgierig gevraagd of Colombia vaak voorkomt in deze aanvallen.
Ondernemerschap
Een ander hoogtepunt van de rondleiding was een bezoek aan Infinity IT, waar Jelle Hylarides (docent ICT-ondernemerschap) vertelde over de minor ´Becoming the Next Successful Online Start-Up´. Hier leren studenten het belang van probleemvalidatie, onder het motto: "Love the problem, not your solution." De delegatie leerde dat dit programma studenten voorbereidt op de uitdagingen van het ondernemerschap en hen helpt om hun ideeën succesvol te maken. Wilbert Kandt, (mede-oprichter Infinity IT) onderstreept het belang van samenwerken. Nieuwe ideeën komen vaak voort uit nieuwe input, nieuwe samenwerkingsvormen vooral ook met studenten. Zij kijken weer op hun geheel eigen manier naar vraagstukken en toepassingen en komen daardoor met verrassende ideeën en inzichten.
De delegatie stelde veel vragen over de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven. Ze waren vooral geïnteresseerd in hoe deze samenwerking bedrijven uit hun comfortzone haalt, nieuwe inzichten genereert en innovatie stimuleert. Voor studenten biedt deze aanpak een unieke kans om de praktijk te ervaren en essentiële vaardigheden op te doen.
Leerzame uitwisseling
Het bezoek werd afgesloten met een groepsfoto en een goodie van het Dutch Innovation Park. De delegatie vertrok geïnspireerd en duidelijk onder de indruk van de innovatieve onderwijsmethodes en de sterke samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs in het Dutch Innovation Park. Ze waren te spreken over de openheid en flexibiliteit van het Nederlandse systeem en zullen deze inzichten meenemen naar hun eigen onderwijsinstellingen in Zuid-Amerika.