Nieuws

Smart Teddy-challenge: hoe slimme knuffels de kwaliteit van leven in de zorg verbeteren

21 januari 2025

Een teddybeer die vertelt welke dag het is, hoe het weer vandaag wordt en zelfs tips geeft om je dag in te vullen. Klinkt als een bekende Amerikaanse komediefilm, maar het zou binnenkort wel eens werkelijkheid kunnen worden in de zorg. Dit is precies het type innovatieve ideeën dat studenten en scholieren bedachten voor de Smart Teddy-challenge. De uitdaging was om een interactieve knuffel ontwerpen die de kwaliteit van leven voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking verbetert.

Tijdens de Smart Teddy-challenge, waaraan studenten drie maanden werkten, bedachten leerlingen van Melanchthon Bergschenhoek en ONC Parkdreef, ONC Clauslaan, ICT-studenten van De Haagse Hogeschool en verpleegkundestudenten van mboRijnland een interactieve knuffel voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. De eindpresentaties vonden plaats bij Rijndam Revalidatie, waar zorginnovaties direct in de praktijk kunnen worden ingezet. Hier presenteerden de studenten en scholieren de zelfbedachte en zelfontworpen interactieve knuffels.

Knuffels voor diverse zorgbehoeften
Voor deze multilevelchallenge, waarin het voortgezet onderwijs, mbo en hbo samenwerkten aan één project, richtten de scholieren en studenten zich op vier verschillende (fictieve) casussen. Deze casussen omvatten patiënten met ontwikkelingsachterstanden, autisme, dementie of een verstandelijke beperking. Elk team onderzocht de specifieke behoeftes van hun doelgroep en hoe een interactieve knuffel hieraan kan bijdragen. Het resultaat? Negen unieke en creatieve knuffels, die op verschillende manieren patiënten ondersteunen bij dagelijkse problemen.

Alfred de pratende teddybeer
HBO-ICT-studenten van De Haagse Hogeschool ontwikkelden Alfred, een interactieve knuffel voor beginnende dementerenden die nog thuis willen wonen, maar waarbij eenzaamheid een grote rol speelt. Alfred is uitgerust met AI-technologie, zodat de teddybeer niet alleen vragen beantwoordt, maar ook gesprekken kan voeren en zelfs kan 'onthouden' wat er gezegd is. Reggy Koster, ergotherapeut bij Rijndam Revalidatie, is onder de indruk: “Zo kan er echt een gesprek gevoerd worden met de knuffel, wat de gebruikers stimuleert om ermee door te gaan. Dit is een waardevolle aanvulling in de zorg.”

Een ander team van de middelbare school ONC Parkdreef ontwikkelde ook voor beginnende dementerenden een interactieve knuffel: een vrolijke, roze kwal. Hoewel het ontwerp nog in de ontwikkelfase verkeert, staat het idee duidelijk op papier. Deze kwal is uitgerust met een dementieklok die de gebruiker helpt herinneren aan belangrijke momenten, zoals maaltijden en bedtijd. Een waardevolle aanvulling op teddybeer Alfred die zorgt voor structuur en daginvulling.

Emoties uitdrukken met een schaap
Voor de casus van een autistisch kind dat moeite heeft met communiceren, ontwikkelden leerlingen van het ONC Parkdreef een schaap met knoppen waarop een blij of verdrietig gezichtje staat. Zo kan het kind zijn gevoelens beter tonen, wat essentieel is voor hun emotionele ontwikkeling. Reggy vindt het een briljante oplossing: “Voor autistische kinderen is het vaak lastig om te communiceren over hun emoties. Deze knuffel maakt dat een stuk makkelijker.”

Milou, Stella en Lianne, scholieren van het ONC Clauslaan, breidden dit idee verder uit. Geïnspireerd door de film ‘Inside Out’, bedachten zij een kleurenknuffel. Elke kleur staat voor een andere emotie: rood voor boos, blauw voor verdrietig en groen voor blij. Net zoals bij de populaire animatiefilm. De knuffel is al een bestaand product, maar moet nog worden aangepast met de benodigde technologie.

De rustgevende vlinder
Technasiumleerlingen Fleur en Yasir ontwierpen een interactieve vlinder als nekkussen voor Lisa, een 25-jarige vrouw met een verstandelijke beperking. De vlinder helpt Lisa structuur aan te brengen in haar leven door middel van een ingebouwde wekker. Daarnaast speelt de knuffel rustgevende geluiden af en biedt het verschillende stoffen om mee te frummelen, wat haar meer rust geeft. Bovendien kan de vlinder ook terugknuffelen, wat het comfort en de ontspanning van Lisa vergroot.

Ook een warmteschildpad met GPS-tracker, een zeehond-smartteddy met hartslagmeter en een konijntje met camerasensor kwamen voorbij tijdens deze inspirerende presentatieochtend.

Eye-openers in de zorg
Reggy Koster (ergotherapeut bij Rijndam Revalidatie) en Diny van Pinxteren (zorgmanager bij Middin) zien dagelijks de problemen waar patiënten tegenaan lopen en zijn onder de indruk van de Smart Teddy’s. Reggy: “Wat hier vandaag werd gepresenteerd, zijn voor mij echte eye-openers. Ik zie direct wat we kunnen toepassen in ons dagelijks werk en waar we stappen kunnen maken om de kwaliteit van leven van onze patiënten te verbeteren.” Diny van Pinxteren sluit zich hierbij aan en sluit op een innovatieve manier af: met behulp van een door een AI-tool geschreven tekst bedankt zij de studenten en scholieren: “Zorgtechnologie is van onschatbare waarde. Het verandert levens van onze patiënten en helpt ons om efficiënter en nauwkeuriger te werken. Dankzij jullie kunnen we werken aan de toekomst van de zorg.”

In de volgende zorgchallenge gaan leerlingen en studenten aan de slag met een slimme keuken die verschillende zorgbehoevenden ondersteunt bij het koken en andere keukenactiviteiten.

Benieuwd naar de aftermovie? Bekijk deze hier!

De Smart Teddy-challenge komt voort uit het Experimenteerhuis, een initiatief van het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Welzijn & Zorg. Hier werken mboRijnland, De Haagse Hogeschool, Oranje Nassau College, Melanchthon Bergschenhoek, Vierstroom Zorg Thuis, gemeente Zoetermeer, Palet Welzijn, InZet, Mobile Care, Samen Zoetermeer Gezond en ZWconnect samen aan innovatieve zorgtechnologische oplossingen. Binnen het Experimenteerhuis experimenteren studenten, zorgprofessionals, cliënten en mantelzorgers met zorgtechnologie, waarbij de nadruk ligt op praktische toepassingen die de zorg van de toekomst verbeteren. De challenges beginnen bij vraagstukken uit de praktijk waarna het onderwijs hierop ontworpen wordt .